Oz (2) - Reisverslag uit Devon Meadows, Australië van Wout Nelissen - WaarBenJij.nu Oz (2) - Reisverslag uit Devon Meadows, Australië van Wout Nelissen - WaarBenJij.nu

Oz (2)

Door: Wout Nelissen

Blijf op de hoogte en volg Wout

08 November 2013 | Australië, Devon Meadows

Hallo allemaal!

Het is weer bijna 2 weken geleden en er is weer genoeg gebeurd, dus hou je vast en ze je schrap voor verslag nummer 5!

Vorige week was een rustig weekje dat bestond uit 2 dagen werk en 3 dagen aan mijn project gewerkt (of geprobeerd althans). De hoogtepunten waren mijn eigen georganiseerde barbecue met mijzelf als enige gast (het was dan ook bedoeld als avondeten) en het vissen op vrijdag met Darren. Hoewel we weinig vingen en bijna alles wat we vingen was te klein, was ondergetekende de eerste die een vis in de boot had: een zogenaamde platkop (geen bezopen Pool die was gaan zwemmen, maar echt een vis). Daarna heb ik ook nog een banjohaai gevongen en op het laatst een paar kleine whitings die gelukkig groot genoeg waren om mee naar huis te nemen.
Op zaterdag ben ik samen met Paul (de Nederlander die ook op het bedrijf werkt) naar Melbourne geweest. Ze hadden me al geadviseerd dat je het beste naar The City (zoals ze Melbourne hier noemen) kunt gaan met de trein, wat we dus ook hebben gedaan. Na een klein uurtje kwamen we uit in hartje Melbourne en hebben we de tram genomen naar St. Kilda, een soort van buitenwijk van Melbourne, waar veel hostels en herbergen zijn voor backpackers en dat direct aan de zee ligt. We hebben hier wat rond gekeken en wat gegeten en zijn na een paar uurtjes terug gegaan naar Melbourne zelf om een pub op te zoeken. We zijn naar een pub gegaan die Paul zich nog herinnerde van vroeger, een soort van soos die in een kelder is gevestigd. Omdat het de donderdag ervoor Halloween was geweest, was die pub ook een beetje in Halloween-stijl uitgedost en de meeste bezoekers dus ook. Paul dronk whisky-cola en ik óf een pint bier óf een pint cider, per rondje kostte dit zo'n $18, wat omgerekend bijna €13 is! Nou zijn alcoholische dranken hier in de slijterij al niet goedkoop, maar midden in de stad betaal je schijnbaar in de kroeg dus echt de hoofdprijs... Van het weekend was ook de Melbourne Cup, een paardenrace waarvoor ze hier in Australië zelfs een vrije dag hebben ingelast, zo groot is dat hier onder de mensen! Je zag in The City veel mannen in pak rond lopen en vrouwen met een nette jurk en hakken, altijd samen met een apart hoedje, het is natuurlijk not done om iemand tegen te komen die hetzelfde hoedje heeft als jij.

Deze week was er voor 3 dagen werk; de maandag, donderdag en vrijdag. Normaal werk ik alleen op maandag en donderdag, maar omdat Paul (Schreurs) op maandag mijn klaagzang aan moest horen over het dure uitgaansleven en het feit dat ik vóór afgelopen weekend elke week $50 over hield en op maandag nog maar $50 op mijn bankrekening had staan, heeft hij uit medelijden besloten dat er vandaag ook werk voor mij was. Dit was niet echt nodig, we waren al om half 3 klaar vandaag en normaal is het minstens half 4.

Vanavond doe ik niks, ik probeer nog wat verder te komen aan mijn project; het was van de week lastig om goed aan de gang te komen en vooral om aan de gang te blijven waardoor het allemaal weer wat achter dreigt te gaan lopen. Morgen ben ik door Stewart, een medewerker op het bedrijf, uitgenodigd om te komen kijken bij het brouwen van bier: dit doet hij sinds anderhalf jaar, en als je zijn verhalen mag geloven lukt het hem redelijk en heeft hij al veel kennis verzameld. 's Middags heeft Mark, die andere collega die je in aflevering 1 al eens bent tegen gekomen, een barbecue waarvoor ik ben uitgenodigd, morgen zit dus ook alweer een heel eind vol. Op zondag heeft Sachin, de voorwerker in de verwerkingsloods, mij uitgenodigd om mee te gaan naar een rozenkwekerij. Hij wil een speciale roos in zijn tuin die ze hier in de buurt alleen daar kweken, het is anderhalf uur rijden en om er te komen moeten we The City door.

Hier in Australië zijn er stiekem veel mensen met een Nederlandse achtergrond. Zoals jullie weten zijn de eigenaars van de boerderij nog volbloed Nederlander en laatst toen ik in een winkel mijn ID moest laten zien bleek dat de bediende ook half Nederlands is. Toen ik straks thuis kwam zag ik dat de buurman van de buurman thuis was, dus toen ben ik maar even kennis gaan maken (wat na bijna 8 weken ook wel mag). Wat denken jullie: ook hij was half Nederlands! Zijn moeder blijkt vroeger in Maastricht gewoond te hebben en hij nodigde me maar meteen uit om een keer te komen eten, als het aan hem had gelegen dan zou ik morgenmiddag al daar zitten, maar helaas heb ik dan ook de barbecue staan.

Om de vragenronde even te beantwoorden:
Het punt voor mijn plan van aanpak (waar o.a. de aanleiding voor het project in staan en waar de planning voor het project in staat) is uitgekomen op een 7, wat een best acceptabel punt is naar mijn idee. Vorig jaar hadden we ook altijd punten rond de 7, maar toen werkten we in groepen waarbij er altijd zijn die gemotiveerd zijn om nét dat laatste beetje eruit te halen. Aangezien ik als best matige student een 7 binnen heb gehaald, zie ik dit zelf als een 8,5.
Ik ben het verschillende keren vergeten te vertellen, maar jullie hoeven je absoluut geen zorgen te maken over bosbranden. De dichtstbijzijnde is zo'n 300 kilometer weg, maar dat is in een heel ander gebied dan waar ik verblijf: het is daar veel droger (vanzelfsprekend) en het wordt ook wel als woestijn aangeduid. Er zijn op dit moment veel boze mensen in Australië vanwege de huidige bosbranden: volgens de Groenen was het niet goed voor het milieu om stukken bos gecontroleerd af te laten branden. Hierbij branden ze de kleine bosjes en varens enzo af voordat het bosbrandseizoen begint, dit voorkomt dat wanneer er stront aan de knikker is dit onderhout dient als aanmaak voor de grote bomen, die bij zeer droge omstandigheden zeer snel vlam vatten. De Groenen vonden dit dus onnodige milieubelasting, met als gevolgd dat er voldoende aanmaak is voor de huidige bosbranden, die moeilijk onder controle zijn te houden en die zelfs al een compleet dorp hebben gesloopt! Om op te hoogte te blijven van de branden in Victoria, kun je op deze site kijken: http://www.dse.vic.gov.au/fire-and-other-emergencies
De enige vissen die ik tot nou toe zijn gevangen zijn de vissen die ik met Darren heb gevangen. Omdat het afgelopen weekend alles in het thema was van Halloween en de Melbourne Cup was en ik helaas aan geen van beide voorschriften voldeed, er helaas nog niks anders te vangen :) Als het aan de gebroeders ligt dan is er vast wel een Cambodjaanse die met mij wil trouwen, als het er over gaat dat ik geen vriendin heb. Nou kijk ik niet zo nauw als al die Aziaten, maar dat wil nog niet zeggen dat ik iets met een Cambodjaanse zou willen, al is het alleen al omdat het voor hun een verzekering is van een welvarend leven, een West-Europeaans exemplaar is voor mij ook goed.
Natuurlijk wordt hier kangoeroevlees gegeten, ze schijnen een echt probleem te zijn op grote schapenfarms, omdat die het krachtvoer van de schapen schijnbaar ook heel lekker vinden. In die gebieden schijnen er ook heel veel kangoeroes te leven, doordat er genoeg voedsel is. Ze worden dan ook afgeschoten wanneer het echt een plaag wordt, kangoeroebief is soms zelfs goedkoper dan runderbief!

Nou dit was het dan weer, tot de volgende ronde!


  • 08 November 2013 - 14:12

    José:

    Ha die Wout,
    Leuk om weer een heel verhaal te lezen van jouw avonturen.
    Heb je ook nog tijd over om te slapen aangezien je uitstapjes en etentjes op het programma hebt staan?Sociale contacten zijn ook heel belangrijk. Fijn om weer wat gelezen te hebben van je avonturen en tot het volgende verhaal.
    Groetjes van ons uit Brabant.
    José

  • 08 November 2013 - 17:35

    Ans Seijkens:

    Ha Woutje,
    Zo te lezen vermaak je je nog steeds prima. Houden zo!!

  • 12 December 2013 - 22:31

    Ome Andre:

    Hallo Wout

    Het word nu een beetje opletten woh!
    De oudjes en je broer zijn onderweg, waar moet je straks de meiden laten als de oudjes er zijn.
    Of zijn er nog steeds geen dames te bekennen, daar heel ver weg voor ons.

    Wout, maak er nog een leuke tijd van samen.

    Gr. oet hors woh.

  • 14 December 2013 - 23:07

    Jolanda:

    Hoi Wout,
    Van de week je moeder en bram in de stoel gehad. Al iets gehoord van ze?
    Volgens mij bevalt je leventje van uitstapjes en etentjes je goed!!
    Hoe verloop je onderzoek? Is het een beetje boeiend? of moet er eerst nog wat op het land verbouwt worden voordat je aan de gang kan gaan? We wensen je alvast een mooie kerst toe. En laat 2014 goed beginnen. Proost!! groetjes aan de fam.
    groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wout

Als HAS-student ben ik voor mijn stage in Australië, door hier te schrijven kan iedereen mijn belevingen mee maken

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 7907

Voorgaande reizen:

16 September 2013 - 31 Januari 2014

Australië

Landen bezocht: