Oz - Reisverslag uit Devon Meadows, Australië van Wout Nelissen - WaarBenJij.nu Oz - Reisverslag uit Devon Meadows, Australië van Wout Nelissen - WaarBenJij.nu

Oz

Door: Wout Nelissen

Blijf op de hoogte en volg Wout

26 Oktober 2013 | Australië, Devon Meadows

Hi there, how are you going!

Dit is één van de dingen waarin het Australisch Engels verschilt van het Britse Engels, ze vragen niet 'how are you' maar altijd 'how are you going', voor degenen die niet zo goed zijn in het Engels: dat betekent dat ze vragen hoe het met je gaat. De Australiërs zijn overal altijd erg vriendelijk, en als ze horen dat je Nederlands bent willen ze meteen weten hoe lang je hier zit en of je het leuk vindt. Gelukkig heb ik de eer om hier maar liefst 20 weken te zitten, wat tot nou toe veeeel te kort lijkt, en bevalt het hier uitstekend!

De familie Schreurs betrekt mij bij hobbies en familiedingen, zo heb ik een paar weken geleden de 49e verjaardag bezocht van Annette, de oudste nakomeling van Peter en Odilia. Zij heeft een vorm van autisme waardoor ze 24 uur per dag hulp nodig heeft en waardoor ze niet kan praten, maar ze komt eens in de 2 weken in het weekend naar huis. De hele familie was er, er waren Nederlandse hapjes en het was allemaal best gezellig, dus dat was wel mooi. Paul heeft mij daarnaast een aantal keren uitgenodigd om te komen eten bij hem en zijn gezin en zij hebben me één keer mee genomen naar een pub, omdat één van de neefjes jarig was hadden ze daar een dineetje. Hij probeert me regelmatig uit te nodigen voor het avondeten, zodat ik voor de variatie eens wat anders eet dan vis met onbekende kruiden, ook wel bekend als de Cambodjaanse keuken.
Darren heeft me van de week meegenomen met vissen, hij heeft een kleine motorboot waarmee hij dan in de baai gaat vissen. Ik was de eerste die wat ving (ik was best trots als leek zijnde) maar daarna haalde hij me al gauw in met een 'snapper' van 56 cm en later zelfs eentje van 66 cm! Dit was zijn grootste snapper ooit, dus hij was best wel blij en nadat we een uurtje of 6 op het water hebben gedobberd, zijn we terug naar huis gegaan. Hij heeft me aangestoken met de hobby, het eerste wat ik heb gedaan na dat ik van hem af kwam is een visvergunning halen, hij wil me zijn hengel wel lenen voor zolang als ik hier ben, dus ik heb een nieuw soort vrijetijdsbesteding vanaf nu, naast een beetje lui rond hangen in mijn kamer.
Mark heeft me gisteren mee genomen naar zijn vakantiehuisje 'the little house' in de bergen, wat zo'n 4,5 uur ten noordoosten ligt van Cranbourne. We hebben hier wat onderhoud gedaan zoals gras maaien, snoeien en haardhout opladen, later in de middag hebben we een beetje aan terreinrijden gedaan met zijn ute en 's avonds hebben we gebarbecued, een paar 'stubbies' bier gedronken met de buurman en een Australische film (Mad Max) gekeken. Vanmorgen zijn we dan met wat moeite weer redelijk op tijd op gestaan, om de laatste klusjes af te ronden en even rustig te ontbijten en om de nieuwe houtklover van de buurman te bekijken die hij even kwam showen. Ohja, en ik heb de eerste Kangoeroe weten vast te leggen! Dat was niet zo heel moeilijk, aangezien hij moeilijk nog weg kon rennen, zie foto's

Vorig weekend en het weekend ervoor ben ik op vrijdag en zaterdag bij een andere Paul langs geweest, een Nederlander die al meer dan 12 jaar in Australië woont en werkt en die op het bedrijf werkt.

Het weer hier begint steeds beter te worden, maar het regent hier wel weer elke keer nadat je een paar dagen mooi weer hebt gehad. Dat schijnt hier normaal te zijn, zelfs midden in de zomer, dat je een week lang een hittegolf hebt en je daarna een onweersbui krijgt waardoor alles verandert. Op dit moment is het erg regenachtig, de temperatuur piekte vandaag op zo'n 15 graden. Terugkomend op het verhaal van de boete van de vorige keer, ik ben bang dat ik er wéér eentje van $180 te pakken heb, je wordt hier overal gecontroleerd en soms zijn de maximum snelheden laag vergeleken met de wegen.
Iets anders wat ze hier duur maken, is alcohol en tabak. Nou levert dat tweede me gelukkig geen probleem op, maar dat eerste des te meer: de accijnzen op alcohol zijn erg hoog, ik weet niet of de overheid gewoon geld wil verdienen of dat er veel drinkers zijn. Je betaalt voor een 'slap' (krat/doos van minstens 24 'stubbies'/flessen) al gauw $40 voor een redelijk biertje, alles wat goedkoper is smaakt vaak niet goed. Op deze manier heb je twee keer ellende wanneer je veel bier drinkt, allereerst verwijderen ze een rib bij aankoop, en daarna voel je je 's morgens ook nog belabberd als je pech hebt. Ik heb gisteren een best goede deal gedaan (hoop ik) op een slap Oettinger, die kostte namelijk maar $35. Nou hoop ik alleen wel dat hij geïmporteerd is, ze maken hier namelijk ook Europese bieren onder licentie, maar dan kun je vaak net zo goed het spoelwater van de preilijn op het bedrijf drinken.

De mensen hier zijn over het algemeen iets relaxter dan in Nederland, een veel gehoorde uitspraak is 'no worries' (geen zorgen), alles komt wel goed schijn hier het idee te zijn. Op het bedrijf wordt er slechts 5 dagen gewerkt, door zowel de medewerkers als de bazen, dit is wel anders dan op een vergelijkbaar Nederlands bedrijf!
Toch zijn er ook mensen die 7 dagen in de week door schijnen te gaan, je ziet vaak zzp'ers aan de gang op zondag, zo werd er hier afgelopen zondag nog vrolijk beton gestort rondom het huis van Vicchay.
Ze praten hier in Australië wel over dat er dingen zijn veranderd door de crisis van 2008, die heeft hier echter weinig impact gehad, je ziet veel grote auto's rond rijden met grote motoren, iedereen heeft een huis in eigendom en iedereen heeft wel een dure hobby, ook worden er nog huizen gebouwd bij de vleet, zo is het huis waar ik woon slechts 4 maanden oud en zijn ze in een radius van een kilometer nog eens een paar honderd huizen aan het bouwen of op aan het leveren, de bomen schijnen hier nog tot aan de hemel te groeien!

Door alle uitjes met de bazen in de afgelopen weken heeft mijn project een beetje te weinig aandacht gekregen, en lig ik dan ook ongeveer een week achter. Hoog tijd om dit komende week weer in te halen, zodat ik op school de schijn hoog kan houden dat ik er intensief mee bezig ben :)

De auto bevalt goed, ik heb hem een beetje gepersonaliseerd (zie foto's) en het is echt een fijn en net ding, desondanks blijkt nu dat de airco niet werkt: ik zal er van de week eens achteraan gaan, en ik hoop maar dat het een kwestie is van het bijvullen van het gas, anders kan het nog wel eens een duur grapje gaan worden en aangezien ik hem dadelijk in de midden van de zomer moet verkopen, is het wel een must dat hij een werkende airco heeft.

Nou dit was het alweer, als jullie graag dingen willen weten die ik vergeten ben dan hoor ik het wel.

Hajje!

Wout


  • 26 Oktober 2013 - 19:37

    Mam:

    Ha Wout, fijn om weer wat van je te kunnen lezen! Mooi dat je het zo goed naar de zin hebt. Je moet echter wel ophouden om boetes te verzamelen, anders hou je echt niks over. En hoe zit het nu met je punt???
    Groetjes van ons

  • 26 Oktober 2013 - 21:20

    Ans:

    Ha Woutje,

    Geen last van bosbranden?

    Groeten Ans.

  • 27 Oktober 2013 - 10:21

    Andre:

    Hallo Wout.

    Je bent zeker nog wat vergeten te vertellen.
    We hebben nog niet gehoord of er ook leuke, knappe, mooie, aantrekkelijke dames daar onder aan de wereldbol hangen! Misschien in het volgende verhaal!!!!!!!!

    Gr.

  • 01 November 2013 - 09:33

    José Koopmans:

    Ha Wout,
    Leuk om weer een verslag van je te lezen. We blijven helemaal op de hoogte. Je hebt elke keer een heleboel te vertellen. Zo blijft je nederlands ook goed. Niet dat we straks een Wout terugkrijgen die alleen nog maar engels en australisch kan. We hebben afgelopen maandag de eerste herfststorm gehad in Holland.
    Eten ze ook kangoeroevlees in australie?
    Dit was het weer tot de volgende keer.
    Groeten van ons allemaal.
    José

  • 02 November 2013 - 00:09

    Tante Mariet:

    Ha Wout,

    Wat schrijf jij toch super leuke verhalen. Ik kan het me helemaal voorstellen en lig de halve tijd in een deuk!
    Geweldig dat je het zo goed naar je zin hebt en ik kijk alweer uit naar de volgende mooie foto's (ook heel fijn als je er zelf op staat) en verhalen.

    Geniet ervan! Groetjes, tante Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wout

Als HAS-student ben ik voor mijn stage in Australië, door hier te schrijven kan iedereen mijn belevingen mee maken

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 7913

Voorgaande reizen:

16 September 2013 - 31 Januari 2014

Australië

Landen bezocht: