De eerste dagen - Reisverslag uit Devon Meadows, Australië van Wout Nelissen - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Devon Meadows, Australië van Wout Nelissen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Wout Nelissen

Blijf op de hoogte en volg Wout

18 September 2013 | Australië, Devon Meadows

Hallo allemaal,

Hierbij dan mijn eerste verslag. Nadat de koffers waren gepakt, zijn pap, mam, Bram en ik aan gereden richting Schiphol en na onderweg wat gegeten hebben kwamen waar ruim op tijd aan (wat voelt dat raar zeg, dat op tijd komen!). Om 10 uur 's avonds zou mijn vliegtuig vertrekken, en na het afscheid nemen ben ik toen aan gelopen richting de gate. In totaal heb ik zo'n 22 uur gevlogen, toch voelde dit helemaal niet lang doordat je best fijn zit (niet zoals die vliegtuigen waarmee je met een goedkope vlucht naar Spanje gaat) en je een film naar keuze kunt kijken, ook zorgen ze daar goed voor je en wanneer je honger hebt geleden is dat je eigen schuld. In Sydney moest ik me nog haasten om mijn verbinding richting Melbourne te halen, ze hadden mij liever op een latere vlucht gezet maar omdat er in Melbourne iemand op mij zou staan te wachten, is het met een beetje haasten toch nog gelukt om de juiste vlucht te pakken. Na dat ik mijn koffers had en ik naar iemand toe was gelopen die toevallig met een bordje met mijn naam erop stond te wachten (Paul), ben ik met hem richting het bedrijf gereden.

Vanaf het vliegveld is het een uur rijden naar het bedrijf, en eigenlijk tot 10 kilometer voor het bedrijf rij je door Melbourne en haar buitenwijken, waardoor je niets anders ziet dan huizen en auto's en ik kwam er achter dat het zelfs in Australië druk kan zijn op de weg! Iets anders dat je niet zo gauw zult verwachten in Australië, is dat het hier op dit moment kouder is dan in Nederland. In het gedeelte waar ik zit heerst een soort van zeeklimaat, waarbij het 's winters maximaal 2 graden vriest en het 's zomers warmer wordt dan in Nederland. Op dit moment zitten we hier in de vroege lente, waarbij het eigenlijk nog te koud is om alleen een t-shirt te dragen. Op het bedrijf zelf heb ik even kort kennis gemaakt met de gebroeders Schreurs (Paul, Mark en Darren), de voorwerker en met Vicchay, waarbij ik in huis zit. Daarna heb ik een kleine rondleiding gehad van Paul over het bedrijf. Het bedrijf Peter Schreurs and Sons Vegetable Farm is een tuinbouwbedrijf dat een 160 hectare aan grond bewerkt, waarvan een groot gedeelte prei is en de rest wordt aangevuld met pastinaak, mini-romana sla, Chinese kool, mini-andijvie, koolrabi en radicchio (website: www.leeks.com.au). De vader van de gebroeders en tevens de naamgever van het bedrijf, is in 1954 op zijn 15e met zijn ouders, broers en zussen vanuit Tegelen naar Australië geëmigreerd. Hier is het na een aantal jaar begonnen met het telen van groenten na dat hij het vak had geleerd bij een andere tuinder. Peter is op dit moment met zijn vrouw 2 weken op vakantie, maar ze hebben mij verteld dat hij nog Limburgs kan, ik ben benieuwd! Zo lang als hij op vakantie is, heb ik zijn ute in bruikleen, een typisch Australische auto die een beetje lijkt op een pick-up.

Na dat het werk af was ben ik met Vicchay naar huis gereden. Vicchay komt uit Cambodja en werkt sinds anderhalf jaar vast bij Schreurs. Hij heeft samen met zijn moeder een nieuw huis laten bouwen op zo'n 8 kilometer van het bedrijf, dat zo ruim is dat ze 3 kamers over hebben waarvan er op dit moment 2 verhuurd worden en waarvan ik er eentje heb.

Ze hadden mij geadviseerd om wakker te blijven tot een uur of 9 's avonds, zodat ik vanwege mijn jet lag 's nachts niet wakker zou liggen. Rond 4 uur 's middags dacht ik even op bed te gaan liggen, waar ik rond middernacht pas weer wakker werd, toen heb ik 2 uur wakker gelegen en daarna weer geslapen tot de wekker ging om half 6. Toen begon voor mij de eerste werkdag, ik had nog geen idee wat me te wachten stond omdat we het daar niet echt over hadden gehad. We begonnen met het oogsten van pastinaak, (voor wie ze niet kent: ze zien eruit als witte wortels) MET DE HAND! Na dat dit klaar was, konden we na de pauze richting de loods waar ze prei en romana-sla (sla die je bij de Mac ook tegen komt in de salades) klaar aan het maken waren voor aflevering. Hierbij heb ik de kropjes sla op een lopende band moeten leggen waarna ze één voor één door een stuk of 10 man worden ontdaan van hun buitenste blad en alles wat er niet mooi uit ziet, toen dit klaar was, kon ik prei gaan schoon maken, dit hebben we gedaan tot het einde van de dag. Al met al was dit volgens mij mijn eerste dag ooit dat ik heb moeten werken voor mijn geld, normaal gesproken betalen ze mij om te hobbyen!

Na het werk heb ik het nog even met Mark over mijn opdracht gehad, waarna ik naar huis ben gereden en flink heb moeten wennen aan het links rijden, ik wil ook nog elke keer aan de linkse kant in stappen!Het wordt hier tussen 6 en 7 al donker, wanneer je 's avonds thuis zit kun je dus eigenlijk niet meer echt ergens rond gaan kijken. Toch ben ik 's avonds wat rond gaan rijden, om te wennen aan het links rijden en om de omgeving een beetje te verkennen. 100 kilometer verder was ik weer veilig en wel thuis, waarna het bedtijd was.

Vandaag was er niets te doen op het bedrijf, hierdoor had ik tijd om een bankrekening te openen en om een simkaart te kopen, het nummer weet ik nog niet omdat ik er nog niet naar gekeken heb. Morgen is er wel werk en dit zal er wel hetzelfde uit gaan zien als gisteren, vrijdag kan ik aan mijn opdracht beginnen.

Zo dat was een lang verhaal, de volgende keer zal ik het wat korter en spannender voor jullie maken!

Hajje!

  • 18 September 2013 - 15:30

    Mam:

    Ha Wout, fijn om te lezen hoe het gegaan heeft. Vind ik wel knap om zo'n lang verslag te schrijven.Ben benieuwd of je dat ook volhoudt!! Groetjes

  • 18 September 2013 - 17:10

    Thomas Clabbers:

    Hey Wout Dundee,

    Met zo'n naam had ik eigenlijk wel wat spannendere verhalen verwacht met Crocs en roos.
    Maar goed om te horen dat je een fijne reis hebt gehad(beter dan Ryanair) en dat je zonder problemen bent aangekomen.

    Hopelijk ga je nog wat spannende avonturen beleven met de aussies:)

    Veel plezier

    Groetjes Thomas

  • 18 September 2013 - 19:36

    Sanne Koopmans:

    Hee Wout! Leuk dat je deze site hebt aangemaakt zodat we je belevenissen vanuit hier ook kunnen volgen! Heel veel plezier en succes en tot het volgende verhaal!
    Groetjes Sanne

  • 18 September 2013 - 20:11

    Hans:

    ha woutje,dat is dan wat anders dan op de loader en tractor,vandaag bij geert nieuwe opll binnengekregen,hebben ze daar ook walking floors???gr uit helmond hoie wah

  • 18 September 2013 - 21:17

    José Koopmans:

    Ha Wout, leuk om al iets van jou te lezen. Heel veel succes met je stage in Australie. Hoye wa.
    Groetjes Henk José Bart en Ilona uit vlb

  • 18 September 2013 - 23:49

    Casper:

    Mooi man!!! Enjoy!
    En kiek us ofse nog zonnepanelen kins verkaupe! Komme weej ouch!

  • 19 September 2013 - 10:16

    Wout Nelissen:

    Dankjewel voor de leuke reacties, wanneer de verslagen korter worden ben ik waarschijnlijk mijn inspiratie aan het wijden aan mijn verslag. Helaas is er niet meer spannends te vertellen, maar dat zal vast nog wel komen! En zon zal hier binnen een maand meer dan genoeg zijn, dus maak een prijs Casper en kom deze kant op :)

  • 19 September 2013 - 22:00

    Nellie:

    Ha Wout,
    Fijn dat je reis goed verlopen is en wat het werk betreft, zo ken je dadelijk alle ins en outs van het bedrijf. De ute is voor ons heel herkenbaar, Jan v Rensch had er zo ook een in het rood.
    Daar rijden ze in Australië veel mee. We wensen je een heel fijne tijd toe.

  • 20 September 2013 - 17:52

    Ome!! Andre:

    Hallo Wout

    Mooi om te lezen dat ze jou daar aan het werken krijgen met je handen!!!
    Sla op een band leggen, prei schoon maken, je lijkt wel een Pool uit horst-america.
    Maar er zullen vast ook nog wel werkjes komen waar je met je luie reet op een (tractor) stoel kunt gaan zitten, is het maar de laatste week dat je daar bent. Immers, onder aan de ladder beginnen met werken is niets mis mee. Wout, veel plezier met je stage en we lezen wel weer een keer hoe het daar gaat aan de andere kant van de wereld bol.
    Gr. Andre

  • 20 September 2013 - 22:08

    Geert En Mirjam:

    Ha Wout, leuk om je zo te kunnen volgen. Blijven we mooi op de hoogte van jouw bezigheden. Succes ermee.
    Gr. Geert en Mirjam

  • 21 September 2013 - 00:45

    Marion Huijs:

    Heey Wout, fijne tijd daar in verweggiestan, leuk om je cerslag te lezen,greetz marion.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wout

Als HAS-student ben ik voor mijn stage in Australië, door hier te schrijven kan iedereen mijn belevingen mee maken

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1087
Totaal aantal bezoekers 7926

Voorgaande reizen:

16 September 2013 - 31 Januari 2014

Australië

Landen bezocht: